Preview

Мир новой экономики

Расширенный поиск

Эффективность применения преференциальных режимов в государственных закупках для субъектов малого предпринимательства

https://doi.org/10.26794/2220-6469-2024-18-3-138-147

Аннотация

В данном исследовании рассматривается вопрос эффективности применения преференциальных режимов в государственных закупках для субъектов малого предпринимательства (СМП) в России на примере оценки результатов от увеличения норматива обязательных закупок, создающего квазиэкспериментальные условия. Итоги статистического и эконометрического анализа подтверждают достаточно умеренный рост участия СМП в закупках после повышения норматива. При этом общий объем закупок у СМП остается существенно ниже норматива. Также выясняется, что экономия в закупках у СМП — выше, чем в прочих закупках, и данный эффект не снижается после увеличения норматива, что выгодно для государства. В этой связи требуется ужесточение контроля за исполнением норматива закупок у СМП, а также расширение применения лучших практик организации закупочных процедур.

Об авторе

Е. О. Матвеев
РАНХиГС
Россия

Евгений Олегович Матвеев — научный сотрудник лаборатории исследований бюджетной политики ИПЭИ РАНХиГС

Москва



Список литературы

1. Loader K. The challenge of competitive procurement: Value for money versus small business support. Public Money & Management. 2007;27(5):307–314. DOI: 10.1111/j.1467–9302.2007.00601.x

2. Michaelis C., McGuire M., Ferguson L. SBS diversity in public sector procurement survey: Final report. Birmingham: Databuild Ltd; 2003. 50 p. URL: https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/ukgwa/20090609003228/http://www.berr.gov.uk/files/file38294.pdf

3. Walker H., Preuss L. Fostering sustainability through sourcing from small businesses: Public sector perspectives. Journal of Cleaner Production. 2008;16(15):1600–1609. DOI: 10.1016/j.jclepro.2008.04.014

4. Smith P., Hobbs A. SMEs and public sector procurement. Research report prepared for the Small Business Service. London: Shreeveport Management Consultancy; 2002.

5. Glover A. Accelerating the SME economic engine: Through transparent, simple and strategic procurement. London: HM Treasury; 2008. 76 p. URL: https://sites.telfer.uottawa.ca/womensenterprise/files/2014/06/Procurement-Glover-Review_Eng.pdf

6. Uyarra E., Flanagan K. Understanding the innovation impacts of public procurement. European Planning Studies. 2010;18(1):123–143. DOI: 10.1080/09654310903343567

7. Erridge A., Fee R. Involvement of SMEs in public procurement. The Public Procurement Law Review. 1998;2:37–51.

8. Erridge A., Hennigan S. Sustainable procurement in health and social care in Northern Ireland. Public Money & Management. 2012;32(5):363–370. DOI: 10.1080/09540962.2012.703422

9. Pickernell D., Kay A., Packham G., Miller C. Competing agendas in public procurement: An empirical analysis of opportunities and limits in the UK for SMEs. Environment and Planning C: Government and Policy. 2011;29(4):641– 658. DOI: 10.1068/c10164b

10. Loader K. Supporting SMEs through government purchasing activity. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 2005;6(1):17–26. DOI: 10.5367/0000000053026383

11. Bovis C. Public procurement and small and medium-sized enterprises in the United Kingdom and the Republic of Ireland. London: Chartered Association of Certified Accountants; 1996.

12. Withey J.J. Small manufacturing businesses: Their interest in securing contracts from public agencies. Journal of Public Procurement. 2011;11(3):388–402. DOI: 10.1108/JOPP-11–03–2011-B004

13. Clark III M., Moutray C. The future of small businesses in the US federal government marketplace. Journal of Public Procurement. 2004;4(3):450–470. DOI: 10.1108/JOPP-04–03–2004-B006

14. Nakabayashi J. Small business set-asides in procurement auctions: An empirical analysis. Journal of Public Economics. 2013;100:28–44. DOI: 10.1016/j.jpubeco.2013.01.003

15. Krasnokutskaya E., Seim K. Bid preference programs and participation in highway procurement auctions. American Economic Review. 2011;101(6):2653–2686. DOI: 10.1257/aer.101.6.2653

16. Marion J. Are bid preferences benign? The effect of small business subsidies in highway procurement auctions. Journal of Public Economics. 2007;91(7–8):1591–1624. DOI: 10.1016/j.jpubeco.2006.12.005

17. Timmermans B., Zabala-Iturriagagoitia J.M. Coordinated unbundling: A way to stimulate entrepreneurship through public procurement for innovation. Science and Public Policy. 2013;40(5):674–685. DOI: 10.1093/scipol/sct023

18. Glas A.H., Eßig M. Factors that influence the success of small and medium-sized suppliers in public procurement: Evidence from a centralized agency in Germany. Supply Chain Management. 2018;23(1):65–78. DOI: 10.1108/SCM-09–2016–0334

19. Hoekman B., Taş B.K.O. Procurement policy and SME participation in public purchasing. Small Business Economics. 2022;58(1):383–402. DOI: 10.1007/s11187–020–00414-z

20. Белев С., Ветеринаров В., Матвеев Е. Фаворитизм в государственных закупках: оценка на данных по открытым конкурсам на НИОКР. Журнал Новой экономической ассоциации. 2023;(2):36–63. DOI: 10.31737/22212264_2023_2_36–63


Рецензия

Для цитирования:


Матвеев Е.О. Эффективность применения преференциальных режимов в государственных закупках для субъектов малого предпринимательства. Мир новой экономики. 2024;18(3):138-147. https://doi.org/10.26794/2220-6469-2024-18-3-138-147

For citation:


Matveev E.O. The Efficiency of Applying Preferential Regimes for Small-Sized Businesses in Public Procurement. The world of new economy. 2024;18(3):138-147. https://doi.org/10.26794/2220-6469-2024-18-3-138-147

Просмотров: 161


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2220-6469 (Print)
ISSN 2220-7872 (Online)